Nybörjarblås

Ikväll var det premiär för nybörjarblåset! Som för tillfället består av två flöjter, en oboe, en trumpet och en klarinett. Alla är mer eller mindre nybörjare på sina instrument. Jag tutade på "min hesa anka som kokas levande", även kallad oboe (som dom säger i "klassisk musik för dummies") Hahaha det var iaf riktigt kul =D Vi började med att spela arret jag gjort på spanien, och sen arret jag snott på love me tender. Ni kan tänka er hur det lät. (Det tog ett antal gånger innan vi klarade spela igenom en repris på spanien. Den som har provat vet att det inte är någon bra kombination att skratta och spela blåsinstrument samtidigt.=) Sen gick det faktiskt över förväntan! Vi tog oss igenom låtarna, trots att flöjtisterna var nära att svimma. Det gick faktiskt bättre än jag trodde det skulle gå. Yeeey!

Annars har cello masterclassen med Frans Helmersson börjat på Framnäs. Så övningsrummen vimlar av sviiinbra cellister! aah! Kul med tanke på att det är kul att höra på såna som är riktigt bra, mindre kul med tanke på att jag inte är lika bra, hehe. Men ändå mest kul såklart =) Även fast det kan vara lite psykande när en masterclass cellist sätter sig i övningsrummet bredvid och spelar typ samma skala som man själv sitter och nöter, men dubbelt så rent och dubbelt så snabbt och en oktav ljusare... Äh, men det enda man kan göra är ju att fortsätta öva, även om jag aldrig kommer bli (eller ens vill bli?) lika bra som dom, så vill jag ju ändå bli så bra jag bara kan bli medan jag går här på Framnäs!

Imorgon är det fredag och dagen börjar med gehör kl halv 9. Dags att gå och lägga sig. Godnatt!

inställd konsert =(

I fredags åkte jag till Luleå för att se Igudesman & Joo som skulle spela på kulturhuset, men det blev inställt! =( Hade verkligen sett fram emot den konserten. Det var synd. Anna sov över hos mig eftersom vi skulle spela i domkyrkan i luleå på lördag tillsammans med en kör, Vi hade trevligt i alla fall, men det var så synd att det blev inställt! Bajs. Hoppas dom kommer tillbaka och har fler konserter sen nån gång i framtiden.

I lördags spelade vi som sagt stråktrio i domkyrkan med en kör, Jag, Anna och Sofia. Det var kul! Gick väl ok, fast för min del känndes det som att jag hade kunnat göra det bättre, spelade fel på grejer jag verkligen borde ha  klarat. suck.. Men det är väl inte så mycket att göra åt såhär i efterhand, visst är det så man ska tänka. Det man kan göra är väl att fortsätta öva så man blir ännu bättre. Och det ska jag göra..!

Annars har helgen varit bra, har klippt Manne i lördagskväll och idag for jag tillbaka till Framnäs och jag och AnnaMaria har varit ute på skidtur. Det var skönt, och det är så otroligt fint ute nu! Vit fluffig snö, och alla träd är helt vita =) Här kommer några vinderbilder:


1,2. Vinterutsikt
3. Vi åkte förbi isfläckar med stora iskristaller på, snyggt! Såg ut typ som bakterieodlingar.
4,5. Visst har vi matchande pose, hehe..

Tutti frutti rings!

Måste tipsa om ett väldigt gott godis, Fazer tutti frutti rings!
Både syrligt och salt, så kan man äta en lakrits samtidigt som en färgglad ring. Så gott så man blir knäpp!!! =D nästan.. haha...

Igår var jag på stan med syster Linda. jag handlade bl.a. ett nytt busskort, träninsbyxor & jeans på rea på jc =) Det var trevligt, men väldigt slasktråkigt väder ute.. Sen på kvällen spelade vi pingis på pappas jobb, jag Linda&Frida och våran granne Julia, jag märker att jag har inte riktigt hållit igång min enorma pingistalang, eller kanske dom andra har bättrat på sin, vem vet.. Det var skoj i alla fall! Körde rundpingis mest.

Idag har jag varit på Arcus och tränat friidrott en sväng, Linda skulle dit och försöka lära sig hoppa stavhopp. Jag körde lite höjdhopp, det var ett bra tag sen senast! Rätt mycket satt ändå kvar, och tyvärr även ribbskräcken när det började bli lite högre höjder.. suck! Nåväl, det fanns ett gummiband också som jag körde lite med när det blev för läskigt. Ikväll ska jag på linedance motionsdans på grans. Förhoppningsvis tar jag mig en sväng till övningsrummen innan dess...

Storkok

Ikväll har jag lagat en massa mat och bakat (och diskat..). Jag har kokat stora vita bönor, och puylinser. Gjort curry linsgryta. Gjort väldigt mycket "stora vita bönor-grönsaker-tomatsås"- gryta, bakat grahamsbullar, kokat lingonsylt, kokat bulgur, och gjort tigerkaka . Tror faktiskt aldrig jag har har bakat och lagat så här mycket mat på en och samma dag nån gång  förut..!  Såna här gånger är det helt otroligt underbart att ha ett eget kök! I love it! =D
Storkok är bra. Då kan man liksom passa på att laga mycket mat när man känner för det, typ som ikväll, och då är det riktigt kul att husera runt i köket. (och lika bra att laga mycket när man väl har skitat ner i köket.) Och sen alla andra dagar när man inte alls ids laga mat så har man mat i frysen. Great!


1. Mitt kök fullt med grejer
2. Grahamsbullar
3. Sylten rymdes precis perfekt i burken! snacka bra flyt!
4. Tigerkaka namnam
5. Jag invigde min kaffetratt. Det är "locket" till den, världens fulaste namn, Stabilo sughävert?!

Annars är det jättetrist väder. Det regnar. I Januari! Så får det inte gå till.. Nåväl, igår byggdes det iaf några snögubbar här utanför fagotten, det var skoj! =) Idag har dom tyvärr smält bort, men här är några bilder. Markus finslipade den orangeögda mannen med lömsk blick, det är ingen man vill träffa på en mörk natt ute i skogen... Dom andra två är hans barn. haha..


Helgen


Jag har varit hemma i Luleå över helgen, i princip har jag gjort tre saker- åkt skidor på isen, sett film (about schmidt, the Aviator, Across the universe) och städat undan råttburar och saker (efter 4½ år som råttägare har man hunnit samla på sig en hel del..)

Idag har jag städat bort mitt julpynt här på Framnäs. Har även varit och dansat linedance på grans ikväll, kul som vanligt =) Jag har tagit med mig skidorna hit till framnäs, så förhoppningsvis blir det av att åka nån gång nu i veckan. Är ju väldigt skönt att åka skidor faktiskt! hehe jag åkte skidor från OK till framnäs idag, jag menar, om man har skidor och väska med sig, så är det ju enklare att ta på sig skidorna på fötterna och åka än att bära alltihop och plumsa fram i snön där traktorn inte har hunnit ploga än. ;)

Hm. nu kom jag verkligen inte på nåt roligt att skriva. Inte nåt tråkigt heller. Godnatt.

London & tillbaks på framnäs

Londonresan var lyckad. Vi hade det trevligt och hann med mycket!
Vi åkte först tåg till sthlm, sen vidare till London och såg fyrverkerierna på kvällen. Riktigt häftigt! Dom sköt från London Eye, så snyggt! Vi borde ha ett Luleå eye också att skjuta fyrverkerier från..  Det var väldigt mycket folk också, alla gator i stan var avstängda för biltrafik. Sen har vi varit på science museum (helt otroligt stort museum!) och sett 3D bio (så coolt, hur kan det funka??), ätit glass från burgerking,  varit på madame tussauds vaxkabinett,  varit på musikal, Lejonkungen, hur bra som helst! Tittat in på fortune & mason, besökt en musikaffär med otroligt bra musikhumor, promenerat i Hyde park, (vi bodde nåt kvarter norr om hydepark), shoppat, och ätit på en massa olika ställen.

Min lista på vad jag jag gärna skulle vilja hinna med var: Se fyrverier. Madame Tussauds. Musikal. Åka på övervåningen i en röd Londonbuss. Åka tunnelbana. Shoppa. Och det har vi hunnit, och mer därtill, så jag är helnöjd! =) Har lagt upp ett gäng bilder på http://eling.pixbox.se

Nu har framnäs börjat igen. Skönt att bo i sin egen lägenhet igen, och slippa bo 6 pers i ett rätt litet hotellrum eller i en tågkupe, även fast det såklart också kan vara trevligt! Men det är väl det ultimata, att det är skönt att fara iväg, och skönt att komma hem igen sen. Då blir det liksom dubbelt bra.

Jag har för tillfället en viss sökningsångest. Inte egentligen inför själva sökningarna, utan för vad jag ska söka, jag kan inte bestämma mig, jag vet inte vad jag vill. Suck! Är det nån vits att flänga runt till en massa ställen i Sverige och provspela, även fast jag just nu känner att jag nog inte kommer börja på någon musikhögskoleutbildning direkt till hösten? Ska jag nöja mig med att söka till Piteå? Ska jag försöka mig på musiker, eller nöja mig med att söka lärare? Vad ska jag göra med mitt liv? Ansökan ska vara inne senast den 10:e. Nåväl, det löser sig.

En tråkig grej är att råttis Hugo har somnat in för gott =( Han blev lite mer än 2 år och 7 månader. Faktiskt den enda råtta jag har haft som har dött hemma och inte hos veterinären. Så nu är min tid som råttägare över. För den här gången iaf...