helgen är slut

Då var helgen slut.. det här har varit en av dom slöare helgerna på ett tag, riktigt skönt :) Det har ju inte varit något vidare väder ute, så jag har mest bara varit inne. Linnéa och lilla fröken Love har varit på besök, det tyckte Manne var kul =) Linnéa har lagt upp några bilder på sin bilddagbok.

Igår började jag se Heroes, som alla pratar om. Jag hade tänkt strunta i den ("jag har inte tid") men så börjar man se den och jag måste ändå säga att den är riktigt bra! helt mysko, så man måste bara fortsätta se.. Farligt när man har alla avsnitt på datorn.

hehelg

Yess, äntligen helg! Så skönt.. imorgon ska inte ställa någon väckarklocka.

Jag fick en chock igår när jag städade bland mina papper och saker och läste framnäspapprena ordentligt, och upptäckte att vi börjar den 20:e, inte 27:e som jag av någon konstig anledning har intalat mig förut.. Läskigt var det! Inte för att det egentligen spelade så stor roll, vid närmare eftertanke. Jag kan lika gärna börja 20:e, men det är ju alltid bra att vara mentalt förberedd, och veta vilken helg man ska flytta dit t.ex ;-) Nåväl, tur att jag kom på det någorlunda i tid i alla fall. Jag längtar faktiskt =) Visst hade det varit skönt att ha en vecka ledigt efter jobbet innan skolan, men hellre pengar =)

Igår hörde jag början av Peter Settmans sommarprat i radio (lyssnade på internet) , och så spelade de Ronny & Ragge låten "rara söta anna"
http://www.youtube.com/watch?v=2AKTbwjkOxQ , och jag märkte till min förvåning att jag kan typ hela texten!? Den har jag haft på hjärnan halva dagen idag..

Gammalt mästerverk av mig

Under min städning för rum-bytet hittade jag flera gamla skolgrejer, bland annat en läxbok från fyran (tror jag) där vi varje vecka hade i läxa att skriva en berättelse. haha, det var roligt att läsa. Jag undrar vart den fantasi man hade då har tagit vägen...

Skriv om...
Telefonsamtalet. När jag vaknade på morgonen kände jag först inte igen mig. Ett svagt gryningsljus silade in genom gardinerna. Vid ett litet bord vid fönstret satt en okänd figur. Just då ringde telefonen...
Vem var den främmande figuren? Vad gjorde den i ditt rum? Vem var det som ringde?

"Först trodde jag att jag drömde, men efter ett tag märkte jag att det var verklighet. Jag undrade vem den lilla rymdvarelsen var. Och frågade var han kom ifrån. Han pratade inte svenska i alla fall men det lät som om han sa att han kom från Jupiter. Men då ringde telefonen. Det var den lilla rymdvarelsens mamma som ringde från jupiter. Hon sa att hennes lilla pojke hade lekt med hennes rymdbil och råkat starta den och farit ner till jorden. Som tur var hade rymdbilen en sändare så att mamman kunde se vart han var på sin dator. Det tar ungefär 1 dag att åka till jorden från jupiter sa hon och undrade om han fick stanna över natten. Jag sa att det gick bra. Jag frågade vad han pratade för språk men då sa hans mamma att han kunde alla språk i hela världen men att han bara hade pratat Danska för att han trodde att han var i danmark. Då sprakade det till i luren och hon försvann.

Jag sa till den lilla figuren att han skulle prata svenska istället för danska och frågade han om han ville ha något att äta. Han ville gärna ha en prickikorvmacka med ost. Det fick han. Efter det ville han ha en prickikorvmacka med leverpastej. Det fick han också och sen frågade han mig om han kunde få en prickikorvmacka med gröt på men då sa jag att jag inte hade någon gröt men att han järna kunde få en vanlig prickikorvmacka.

Då ringde hans mamma igen och sa att jag skulle skicka hem honom genast för han hade 3 läxor att göra. Hon förklarade hur man skulle starta rymdbilen och sa att den stod uppe på taket. Jag la på och sa till rymdvarelsen att han skulle åka hem men han ville inte åka tillbaka för han hade blivit så förtjust i mina prickikorvmackor med ost och leverpastej. Men då sa jag att han kunde få med sig några prickikorvmackor med ost och leverpastej. Han tyckte att jag skulle följa med till Jupiter men jag sa att jag inte kunde följa med för jag måste gå på stan. Jag och rymdvarelsen gick upp på taket och startade rymdbilen men man var tvungen att sitta i den för att starta den. Jag startade den men hann inte hoppa ur så rymdbilen for iväg med mig och rymdvarelsen.

Jag tyckte det var väldigt långtråkigt att åka i 24 timmar men jag antar att en rymdbil inte kan gå fortare än så. När vi kom fram tyckte jag att det var väldigt fint på jupiter. Det såg helt annorlunda ut än vad alla tror. Jag frågade rymdvarelsens mamma om hon hade någon mat. Då sa hon att hon hade massor med mat i skafferiet. Då kom jag på prickikorvsmörgåsarna som låg i rymdbilen och sprang och hämtade dom. Rymdvarelsens mamma blev jätteglad när hon såg dem för de åt aldrig såna på jupiter, de åt bara palt. Jag tycker att alla var så intelligenta på jupiter. Till exempel mamman hade uppfunnit en dammsugare, diskmaskin, kylskåp, toalett, ugn, spis, tv, radio och  tvättmaskin i ett. Jag tyckte att det var en smart uppfinning. Men nu vill jag åka hem till jorden igen. SLUT!  "

För övrigt kan jag berätta att våran Pajalaresa var lyckad, vi hade det mycket trevligt och hann både hälsa på i seskarö, gå på Ikea (där jag hittade världens finaste gardiner, som jag ska ha på framnäs!), gå på teater, kolla på några olika forsar och gå upp på ett berg, och även slappa och ta det lugnt!  har lagt upp bilder på min
pixbox för den som är intresserad..

Mot Pajala

Nu far vi alldeles stax till Pajala! Vi ska och se Lars levi laestadius teater/opera nånting, har hört flera som har sagt att den är bra så jag hoppas det stämmer =)
Förs ska vi på besök i Seskarö, sen åker vi till Pajala och ska sova i en stuga & tält. Kommer hem sent på söndag nån gång. yey! Konstigt att åka på "semester" norrut, men det ska bli kul!

Ha en  trevlig helg

Bytt rum

Eftersom förra inlägget blev väldigt långt, får det här bli lite kortare..

Nu i helgen har jag och Linda bytt rum. Linda har flyttat in i mitt rum, och jag ska dela rum med Frida. Anledningen är att Linda vill ha ett eget rum, och eftersom jag inte är hemma så ofta när jag går på framnäs så var det ju onödigt att mitt rum står tomt...
Så hela dan igår gick åt till att flytta saker, sortera saker, kasta, packa ner i källaren, osv osv..
Det tar en del på krafterna, men det var ändå väldigt kul! Jag älskar att hitta gamla saker, sånt man har glömt bort,
tyvärr kunde jag konstatera att jag har mycket mer saker än Linda, så Linda fick plötsligt jättemycket plats i mitt rum och jag fick inte riktigt plats med allt.. än, men jag ska försöka komprimera lite :) Men jag skyller på att jag är äldre, jag är sämre på att kasta saker, plus att jag har bott i mitt rum ganska många år och Linda och Frida har möblerat om fler gånger än jag, och då måste man ju rensa..!

Annars så har onkel Sven och kusin Cecilia kommit hit nu! Fast jag har inte träffat dom än, misstänker att dom är ute med båten, för det är inte en kotte här hemma.

Nu ska jag fortsätta städa. Adios!

Hemma igen från Makedonien

Då var man hemma igen från Makedonien. Det har verkligen varit en superkul och jättehäftig resa! Det har hänt så himla mycket saker. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva resan på ett bra sätt.. Jag har skrivit egen resedagbok så det får räcka för min del, men jag ska försöka ge en sammanfattning..
Resan började med rep och gig i stockholm, sen for vi mot Makedonien. Mellanlandade i Budapest på vägen dit. När vi kom fram fick nog alla mer eller mindre en chock när vi klev av planet ut i 44 graders värme! Det var en häftig och svettig upplevelse. Som tur var höll sig temperaturen under resten av resan mellan 25-35 grader skulle jag tro, det har varit jätteskönt verkligen. Vi har haft tur med vädret, det har bara varit en regnskur.

Vi åkte till Ohrid där vi bodde på hotell Cingo. I Ohrid har vi strosat på stan, ätit på restaurang, spelat på Duck cafe i folkdräkt, spelat på torget (det var häftigt!), tittat på borgen, tittat på gamla mosaiker och utgrävningar, varit på båttur och tittat på ett kloster, badat från båten i varmt underbart blått, inte salt vatten, och haft det väldigt trevligt. På båtturen träffade vi två st från Canada som var på jordenrunt resa, och dom skrev om oss i sin blogg :-)
http://gellersworldtravel.blogspot.com/2007/06/fyrom-part-two-ohrid.html En härlig sak är att på kvällen, då har alla restauranger öppet, och alla affärer, och allt folk är ute till sent på kvällen! Och det är fortfarande varmt och skönt ute. Till skillnad från här, där det är helt dött på kvällarna på stan, förutom nattklubbar och så, men det är som en annan sak.. Det kan ju bero på vårat klimat också iof, inte så ofta vi har 28 grader varmt kl 11 på kvällen.

Sen åkte vi buss till Skopje (den här gången hade bussen faktiskt air condition!) där vi bodde på hotell Mramor. I Skopje har vi åkt galna taxibilar (som var väldigt billiga, typ 20 kr per resa, per bil altså inte per person) dom kör verkligen som galningar!, vi har varit på marknaden och kollat, vi har hälsat på Sven Nylander (ambassadör) och hans fru, vi har ätit 3 ggr på restaurang Liran där dom hade ett "husband" som spelade, det var även bröllopp där samtidigt så  vi fick se lite hur det kunde vara, vi har spelat på folkmusikdans festivalens campus område,  dansat sån där balkan- folkdans.. Det var ju tänkt att vi skulle vara med på en folkmusik festival, men vi hann bara vara med just i början av den oturligt nog, på själva paraden. Men det var jättekul ändå, vi fick se en massa coola folkdräkter och se lite av deras dans och höra lite av deras musik i alla fall =)  Sen, en av dom sjukaste sakerna som hände var att det kom in en dam när vi övade i hotellets konferenslokal, som började sjunga med i låtarna, och sen fick vi veta att det var Hanka Paldum, som är typ lika känd på Balkan som Carola är i sverige, och hon bodde på vårat hotell! Vi blev inbjudna att spela på hennes promotion/presskonferens, det var också riktigt häftigt!  Och där var dessutom flera andra från balkanmusik eliten, som jag inte alls kände till iof, men Dan var helt exalterad =)  "This is balkan! " är ett uttryck som vi har fått använda ett antal gånger under resan, hehe.

En rolig grej är att det är så billigt där, så vi har kunnat gå på fina restauranger, och äta flera rätter, och ändå behöver man liksom inte ens fundera på vad det kostar, för man har råd! En häftig känsla. Jag har ätit väldigt många shopska sallad, det är gurka, tomat, lök och riven ost över, jättegott! =)  Vi har också fått många nya kontakter och blivit inbjudna att komma och spela i flera olika länder, haha..
hm den här beskrivningen kändes lite ostrukturerad och gjorde nog inte resan riktigt rättvis, och jag har säkert glömt en massa viktiga saker men det får duga...
Jag har lagt upp en miljon bilder på http://eling.pixbox.se gå gärna dit och kolla!

Sen jag kom hem har jag hunnit jobba 2 dagar på kyrkogården, och nu i helgen har jag och Linnea (och Frida som åkte med dit) varit i Vuollerin på Linedance! Maggie Gallagher var där, hon är så bra! Vi fick prova dansa irish dance nu också, det är så kul, jag vill också kunna! Jag kommer inte ihåg alla danser hon lärde ut, men jag ska verkligen försöka repa upp dom och komma ihåg dom.. lättare sagt än gjort :P Jag och Linnéa sov över på Highland Hotel, på vandrarhemmet. Idag har vi varit och sett på Bodils mincirkus hihi det var kul hon hade gulliga djur =)

Oj det här blev absolut längsta bloggen på ett tag.  Duktigt av mig.