Det närmar sig

En känsla av spänd förväntan börjar lägga sig över Uppsalas gator. Förfesterna har börjat, ölen har sprättats och musiken slagits på. Ikväll är det "kvalborg", den stora uppladdningen inför valborgsmässoafton imorgon. Kvällen blir för min del ganska lugn. Ska och spela med spelmanslaget en sväng och annars ta det lugnt och fixa mat och så inför imorgon.

Imorgon är det alltså dags för mig att uppleva Valborg i Uppsala för första gången, som typ sägs vara den största festen i Sverige på hela året.  För min del är planen champagnefrukost vid ån, titta på forsränning, picknick i park, march med spelmanslag, och sen någon slags grillning i flogsta. Ska nog bli grymt :) Ganska stor skillnad mot mina tidigare valborg då firandet bestått av att eventuellt gå ut och titta på en majbrasa ett tag och sen gå hem igen. Inget fel på det, men jag ser fram emot att se vad Uppsala har att erbjuda :)



Marabou Passion

Igår köpte jag den nya chokladen Marabou Passion. Jag brukar inte vara den som dissar godis, men denna är inget jag kan rekommendera. Jag gillar passionsfrukt och jag gillar choklad, men kombinationen var ingen höjdare. Den var nästan för slisksöt och smakade knappt choklad. Den får mig att tänka på bananlack man fick hos tandläkaren när jag var liten, som jag visserligen tycker är ganska gott, men inte gott i en chokladkaka.. Efter en titt på innehållsförteckningen visade det sig att den även innehåller bananpure. Bananchoklad kan väl också vara gott tror jag, men det finns betydligt bättre kombinationer med choklad. "Vinter"-chokladen dom hade tidigare var mycket delikat..! Men nåväl, trots allt gick den ju att äta och här sitter jag och äter den ändå, bara för att jag har den :P Nån fler som har smakat och vad tycktte ni?

Idag blir det repdag med kapellet, Otello dagen lång.

Myrorna

Igår var jag på myrorna och fyndade. Det är alltid spännande att kolla på second hand, visst finns det mycket "skit" men har man tur och tar sig tid att titta igenom kan man hitta väldigt spännande och fina grejer, som dessutom inte finns någon annan stans.



1. en rutig skjorta/tröja som hängde där och sa "hej Elin, jag tillhör dig!"
2. en grönsvart tröja
3. en klänning som gjorde mig lite extra glad


175 spänn för alltihop. värt!

Mr Cello (Darcy?)

För ett tag sen uppstod en konversation i facebookträsket mellan mig och min gamla linedancefröken Ann-Sofi angående mr Darcy och min cello... lite kul tyckte jag :)

(9 april, statusuppdatering)
Elin Grahn blir glad när man får prata med kundservice-människor som är trevliga! En glad skåning har nu ägnat över en halvtimme åt att hjälpa mig boka flygbiljett åt mig och mr Cello. Hon ringde även upp så jag slapp betala och kunde ägna mig åt annat medan hon kollade upp vad som gällde :)

Ann-Sofi: Är en cello Mr? Med tanke på kurvorna är det väl en Miss/Mrs?

Aunt Debra: No, Elin's cello is defintely masculine. Very macho tones in his color and sound, don't you think, Elin?

Elin: Haha, jag har faktiskt funderat på om det är en mr eller mrs, men det är inte helt lätt att säga..! men Mr Cello låter nästan lite coolare tycker jag, lite som mr Darcy kanske.. hehe ;)

Ann-Sofi: Mr Darcy ;P... jag förstår precis att det är en Mr Cello nu :D

Elin: men samtidigt kan man ju tänka att cellon liksom är.. en del av mig! :P så i såna fall är det kanske en miss/mrs.. lurigt det där;)

Ann-Sofi: Jag gillar stenhårt det där med Mr Darcy. Du har väl en relation till cellon och om det inte är ömsesidig respekt och kärlek så låter det illa.

Elin: haha :) ja, det gäller ju att vi kommer bra överens.. och som alla andra förhållanden har vi både bra och dåliga dagar. Men mest bra såklart, annars skulle det inte hålla i längden tror jag..! En orsak till konflikt kan vara att det alltid är jag som får släpa runt på mr cello, och aldrig tvärt om.. Men det är sånt man får ta ;)

Ann-Sofi: He he ja kan tänka mig att det är en lite krävande Mr att ha att göra med men var inte Mr Darcy lite svår också :P

Elin: Ja han var ju lite svår han också, till en början i alla fall, stolt och lite oförskämd och tillbakadragen.. Men innanför skalet en riktig hjälte! ;) precis som min cello.. eller? :P :)

Ann-Sofi: :D Ja, det blev ju ljuva toner till sist med Mr Darcy trots att vägen dit var lite svår. Din Mr Cello kommer nog att bjuda på det också när du släpat runt han och han till sist får tillfälle att visa vad han går för ;P

Elin: haha, ja jag tror det också! Det gäller att inte ge upp så lätt. Och att vårda sina relationer, det är viktigt.. dags att öva lite snart då kanske? =)


Idag hade vi föreläsning om grundvatten, och då fick vi lära oss
Darcys lag! Hade ingen aning att det fanns en sån :) Den beskriver "den hastighet med vilken vatten flödar genom ett poröst medium" (enligt wikipedia). Jahaja, där ser man.

Nu är det färdignördat för ikväll. Godnatt!

Najs helg och lite påsklovbilder

Oj, vad jag har blivit dålig på att uppdatera.. Och så kommer man i den situationen att antingen borde man skriva allt som hänt eller så ids man inte skriva nånting. Och ju längre man väntar desto värre blir det. Ack :P

Den gångna helgen har varit en av dom bästa. I lördags åkte jag till Stockholm över dagen och blev bjuden på lunch av min käre far, vi åt på örtagården, så himla gott där alltså! Vi hann även promenera runt lite i huvudstaden och diskutera vulkanen på island (som jag för övrligt tycker är väldigt spännande). På kvällen gick jag på folkmusik/folkdans kväll här i Uppsala, det var riktigt trevligt det också! Söndagen inleddes med en kanske lite väl lång sovmorgon, och sen en joggingtur (känner mig lite duktig där), och på kvällen gick jag och lyssnade på Händels messias i domkyrkan, det var en väldigt fin konsert. Uppsala domkyrka har ju en grotesk akustik, jag vet inte hur många sekunders efterklang.. Det är i alla fall sådär att om slutackordet blir lite falskt så blir det en riktig pina. Men är det däremot välstämt och balanserat är det så vackert så man vill aldrig att efterklangen ska ta slut. Lite så var det :)

Nu ska jag inte tråka ut er kära läsare (hur många ni nu är:P) med att skriva ett mastodontinlägg, utan här kommer istället en bild på världens sötaste hund, en mulen dag på påsklovet:

 

Och så hittade jag några bilder på hur det gick när jag och Frida åkte skidor till stugan, också det på påsklovet. varsågoda:

 

 

 

 


Det här med fjärrkontroller...

Jag minns den tid då man hade en tv och en fjärrkontroll. Möjligtvis ytterligare en fjärrkontroll till videon. Man kunde välja de olika siffrorna, ändra volym, en knapp för att byta kanal, en knapp för text-tv, en för videoläge och kanske några enstaka till man inte riktigt visste vad de gjorde. Det var tider det.

För några dagar klagade mamma över att hon inte kunde sätta på tv:n. Jag skrattade hånfullt åt min otekniska moder som ibland kan ha liknande problem att slå på/av sin dator exempelvis. Hur svårt är det att få igång en tv?

Sen dess har jag vid ett antal tillfällen försökt komma överens med våran tv, och lika många gånger misslyckats. Jag håller på bli lite tokig! Jag har skrikit och hotat men vad hjälper det? Problemet ligger till stor del i att vi har inte längre en kontroll, utan fem stycken och alla används till olika saker, men ser i princip likadana ut. Tv:n har en kontroll, videon en, dvd:n en, tvboxen en och ljudet en.. alla kontrollerna har siffrorna 0-9 och fyra av dem har även volymkontroll. Men det är bara en av dom som kan användas till att byta kanal, och det är inte den till tv:n som man kanske kunde tro, utan den till boxen (vilken det nu är?). Och om man har råkat trycka på fel knapp på någon kontroll hamnar man i mysko-mode och kan inte göra nånting förrän man hittat rätt knapp på rätt kontroll och sen nån annan knapp på nån annan kontroll. Hopplöst säger jag!

I-lands lyxproblem, oh yes!


Vilken kontroll skulle du välja för att sänka ljudet och byta kanal?