disputationsmiddag och nu plugg

Igår var jag på disputationsmiddag! Egil i spelmanslaget hade disputerat i fysik och hade sedan fest på kvällen. Det var rätt många från spelmanslaget där. Vi åt en god middag, och sen blev det folkmusikspel och dans. Mycket trevlig kväll som man inte ville skulle ta slut!

Idag kör jag på intensiv plugg-repetitions-dag inför tenta i biogeo imorgon... Det mesta tycker jag egentligen är rätt intressant, det finns värre saker att plugga. Men ändå.. tanken på att jag måste kunna allt det här till imorgon är inte så kul! gaah!

Som vanligt när jag sitter och tentapluggar brukar jag komma på typ 100 grejer jag hellre skulle vilja göra. Nu skulle jag t.ex. vilja:

spela ännu mer folkmusik
dansa ännu mer folkdans
öva cello
spela och bli bättre på piano och gitarr
sjunga i stämmor
jamma
åka inlines
promenera i en skog
slösa pengar på stan
städa och sortera bland alla mina papper och grejer
paddla kajak
ha sommarlov
spela sällskapsspel
läsa en skönlitterär bok
baka
gosa med en hund
göra något oproduktivt
se på film
klättra i träd
sova tills jag vaknar av mig själv
gå på gröna lund
träna
gå på upptäcktsfärd
vara ute i solen
osv. osv.

men, nej.

Jag ska ligga på med piskan fram till på torsdag, då vi har sista tentan. Kör hårt, kör hårt... !!!!!!

paj

Min paj blev god! Den innehöll (förutom pajdeg och äggstanning): fetaost, champinjoner, oliver, spenat, och lite extra ost på toppen. mumsimums lyxilyx! Jag hade tänkt he i typ kikärtor, men det glömde jag bort.



Och om ni funderar "oj, det var en stor bit äten, var det nån fler än Elin som smakade pajen?" så kan jag säga att nej, det var det inte!

tentastress light

Nu är det tentaperiod, dvs vi har inte så mycket lektioner utan det är plugg på egen hand som gäller. På måndag och torsdag nästa vecka är det tenta. Och sen är det sommarlov! Känns helt stört. Jag längtar så himla mycket till sommarlov, samtidigt som den här våren i Uppsala har varit väldigt najs och jag vill på sätt och vis inte att den ska ta slut. Vi har varit rätt duktiga och börjat plugga ganska bra i tid inför tentorna, men för min del har jag fortfarande rätt mycket kvar att fatta känns det som, så det är lite tentastress!

Samtidigt har vi rätt mycket med orkestern nu också, vi repar inför Otello, och idag spelade vi på doktorspromotion, en ceremoni som tar typ 3 timmar och vi spelar samma låtar om och om igen, hehe. På tisdag har vi ytterligare en spelning. Det är ju väldigt kul att få spela men det tar mycket tid också, speciellt då orkesterrep och skolarbete tenderar att klumpa ihop sig en aning såhär mot slutet av terminen.

Idag tänkte jag försöka göra paj till middag. Det var himla länge sen jag gjorde det, ska bli spännande att se hur väl jag lyckas. Sen ska jag försöka förstå mig på hur man använder funktioner i matlab, och även hur alla små celler får sin energi genom respiration. Lite annat också.

En fin folkmusikig helg

Den gångna helgen har varit underbar på många sätt och vis och förtjänar en sammanfattning!

För det första: vilket väder det har varit! riktigt sommarväder, så himla skönt. Helgen har även innehållit en stor dos folkmusik, både spelning och jam. Jag har hunnit med utflykt i naturen, och så har jag även hunnit samlat på mig några fler saker till mitt bo (shoppat alltså), så efter denna helg är jag en bikini, en regnjacka och ett par baggyshorts rikare. Jag har både hunnit umgås med fina och trevliga människor och även haft en hel del tid för mig själv som kan vara så himla skönt ibland. Ni hör ju vilket vinnande koncept för en bra helg! Plugget har hamnat lite på efterkälken.. men det är sånt man får ta :P

I torsdags var det storstädning på v-dala nation, där spelmanslaget deltog. Så det blev några timmars vägg-skrubbning för min del. På kvällen blev vi bjudna på en sittning, trerättersmiddag med dryck, och efter det jam in på småtimmarna, tjohopp tjohej!

Jag har en gång i tiden påbörjat en "samling" av fina gatunamn,  det ska vara en gata där jag själv varit och tagit kort på skylten. Här i uppsala finns det flera vägar med fina instrumentnamn som jag tänkte skulle passa bra in i min samling (som bestod av två vägskyltar innan...) , så det har varit en plan sedan en tid tillbaka att besöka dessa vägar. Fredag känndes som en ypperlig dag för detta äventyr, jag och min tappre häst Valley gav oss iväg, vi tog först en spännande tur genom en lerig tropisk skog (känndes det som), sen letade vi upp vägskyltarna, och åkte sen vidare till Ikea där jag åt pizzaslice och kollade runt lite. På kvällen far det födelsedagsfest hos Tobias i spelmanslaget, och även denna kväll avslutades med folkmusikspel :)


Min cykel Valley



Orkestervägen och altfiolvägen


Cellovägen, här skulle man bo!

I lördags var det dags för vårbal här i Uppsala! Spelmanslaget spelade på fördrinken till V-dalas bal, det var kul. Många fina klänningar! Vi hade även folkdräkter själva, högtidligt och fint :)


Jag iklädd mormors gamla folkdräkt och Lindas fiol

Jag gick inte på själva balen så efter vi hade spelat klart var tanken att jag skulle ta en rätt lugn kväll, plugga lite, hade bokat tvättstugan hemma, lite lagom kul sådär. Sen hände den stördaste grejen på länge! Jag och Ida från spelmanslaget följdes åt hemåt, och när vi gick där i våra folkdräkter med fiolerna på ryggen kom det fram en man i kostym som råkat se oss i våra folkdräkter och sa typ "hej! har ni lust att tjäna en femhundring? det pågår ett brölopp här ett kvarter bort! skulle ni vilja komma och spela nån låt ?" helt random! Vi bara "öh, ja, okej, det kan vi väl!" Så vi förberedde oss i några minuter och spelade sen några låtar för dem som satt och åt bröloppsmiddag, ett sällskap på kanske 10 pers. Sen blev vi bjudna på ett glas dyrt gott vin och satte oss utanför, i den ljumma sommarkvällen med utsikt över kyrktornet. Där trivdes vi bra så vi blev sittande där ett tag till och sen kom dom ut "jaha ni är fortfarande kvar, vill ni spela lite mer?" "ja visst, okej!" sa vi och spelade några valser osv så brudparet och även de andra gästerna fick dansa lite där ute på gräset. Dom verkade jättenöjda och glada och det var även vi. Tänk så det kan gå! Att mannen gick förbi just när vi var på väg hem, att han vågade fråga oss, och att vi vågade tacka jag till en helt random oförberedd spelning, och det blev så himla bra alltihop! Det är sånt man inte tror händer. Och när det händer.. ja då blir man lite lycklig :) 

Sen var både jag och Ida hungriga och gick och åt på max


Ida förbereder sig för oförberedd bröloppspelning, och sen mat på max som avslutning på en awsome kväll

uj, det blev ett långt blogginlägg det här! orkade ni läsa? :P

Använda alla kläder

Jag har nu påbörjat ett nytt "projekt", inspirerad av denna blogg =)
Jag har alltså helt enkelt tänkt använda alla mina kläder, och jag får inte använda samma plagg igen förrän jag har använt allt annat (inom samma kategori då). Jag har dock bestämt mig för några undantag, mina finkläder, konsertkläder och diverse maskeradkläder måste jag inte använda... Men annars ska jag försöka få med allt :) Jag kan eventuellt få göra något undantag om det krisar, men undantag skall undvikas. Spännande va!

Lakritsfrossa

Jag har hittat ett nytt favoritgodis som är helt underbart gott, nämligen detta:
























Ungefär i nivå med kanderade häxvrål. MMMM! En sån påse, och en påse häxvrål fick följa med mig hem från taxfreeshopen på Ålandsfärjan. Im happy! Rekommenderas starkt om man gillar lakrits! Tyvärr verkar de bara finnas på taxfree-shop än så länge, har då inte sett dom någon annan stans.

Sen måste ni kolla på grymmaste videon, ett gäng killar som gör a-capella cover på Lady Gaga med tillhörande koreografi. Helt underbara enligt mig! Och så himla duktiga. hahaha...



mot Åland

Imorgon ska jag till Åland med spelmanslaget. Vi ska vara där över helgen och spela och ha det trevligt och spela ännu mer och kanske sova litegrann.. :) Åter på söndag!

Valborg 2010

Tänkte berätta lite om min trevliga valborgsmässoafton.

Dagen började med att jag, Elin & Therese gick och satte oss vid ån vid 8-tiden och hade lite champagnefrukost. Gäller att vara ute i tid om man ska få bra platser till forsränningen! Vi hittade ett elskåp som vi tyckte var en ganska bra plats. Det blev ganska mycket folk efter ett tag, har hört att det skall vara ca 40 000 pers längs ån som kollar på forsränningen (!).



Vi fick se många fina flottar och några fina kraschar :) Här kan man se alla 99 flottarnas färd ner för kvarnfallet.
Sen åt vi lunch i ekonomikumparken tillsammans med några tusen andra människor. Galet med folk! Kl 15 kunde man vifta med sin studentmössa i carolinabacken (men jag hade inte min studentmössa här tyvärr). Sen anslöt jag spelmanslaget som marcherade till V-dala nation och sedan jammade där ett tag, skoj skoj. Det är ju ganska fett att kunna gå och spela samtidigt måste jag säga! Inget man är bortskämd med som cellist.



På kvällen grillade vi på taket på hus nr 11 i flogsta. Det var mycket folk där också. Dom hade ordnat med dj och grejer. Inte så tokig utsikt från dansgolvet om man säger så! Vi gick också och kollade en sväng på majbrasa, som snarare var en maj-glöd när vi kom dit. Vilket iof var bra för då kunde vi grilla mashmallows :)

Jag brukar säga att jag gillar kombinationen "göra konstig sak på konstig plats, konstig tid". Det blir nästan alltid kul! Jag tycker valborg innehöll ganska mycket av den känslan. En hel drös lustiga flottar som får för sig att åka ner för fyrisån, och krascha i vattenfallen. En massa glada människor ute på stan kl 8, en fredagmorgon. Tusentals människor som har picknick samtidigt i en park. Ett fullsmockat tak med dansande och grillande människor, som plötsligt börjar tok-vråla när klockan blir 10. Det blir lite halv-udda situationer, något utöver det vanliga, och sånt gör mig så glad :)


Jag har jättemycket kläder, men inget att ha på mig

Igår tvättade jag och idag skulle jag sätta in alla mina kläder i garderoben när jag plötsligt insåg - jävlar vad mycket kläder jag har! Det är typ helt knökfullt när alla kläder är i garderoben. Sen funderade jag vidare... hur ofta köper jag kläder? jo lite då och då.. hur ofta gör jag mig av med kläder? Nej just det. Aldrig! Eller jo, bara när något är så slite så det faller sönder, typ. Är det konstigt att min garderob växer och växer? Nej.