Hemma igen från Makedonien

Då var man hemma igen från Makedonien. Det har verkligen varit en superkul och jättehäftig resa! Det har hänt så himla mycket saker. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva resan på ett bra sätt.. Jag har skrivit egen resedagbok så det får räcka för min del, men jag ska försöka ge en sammanfattning..
Resan började med rep och gig i stockholm, sen for vi mot Makedonien. Mellanlandade i Budapest på vägen dit. När vi kom fram fick nog alla mer eller mindre en chock när vi klev av planet ut i 44 graders värme! Det var en häftig och svettig upplevelse. Som tur var höll sig temperaturen under resten av resan mellan 25-35 grader skulle jag tro, det har varit jätteskönt verkligen. Vi har haft tur med vädret, det har bara varit en regnskur.

Vi åkte till Ohrid där vi bodde på hotell Cingo. I Ohrid har vi strosat på stan, ätit på restaurang, spelat på Duck cafe i folkdräkt, spelat på torget (det var häftigt!), tittat på borgen, tittat på gamla mosaiker och utgrävningar, varit på båttur och tittat på ett kloster, badat från båten i varmt underbart blått, inte salt vatten, och haft det väldigt trevligt. På båtturen träffade vi två st från Canada som var på jordenrunt resa, och dom skrev om oss i sin blogg :-)
http://gellersworldtravel.blogspot.com/2007/06/fyrom-part-two-ohrid.html En härlig sak är att på kvällen, då har alla restauranger öppet, och alla affärer, och allt folk är ute till sent på kvällen! Och det är fortfarande varmt och skönt ute. Till skillnad från här, där det är helt dött på kvällarna på stan, förutom nattklubbar och så, men det är som en annan sak.. Det kan ju bero på vårat klimat också iof, inte så ofta vi har 28 grader varmt kl 11 på kvällen.

Sen åkte vi buss till Skopje (den här gången hade bussen faktiskt air condition!) där vi bodde på hotell Mramor. I Skopje har vi åkt galna taxibilar (som var väldigt billiga, typ 20 kr per resa, per bil altså inte per person) dom kör verkligen som galningar!, vi har varit på marknaden och kollat, vi har hälsat på Sven Nylander (ambassadör) och hans fru, vi har ätit 3 ggr på restaurang Liran där dom hade ett "husband" som spelade, det var även bröllopp där samtidigt så  vi fick se lite hur det kunde vara, vi har spelat på folkmusikdans festivalens campus område,  dansat sån där balkan- folkdans.. Det var ju tänkt att vi skulle vara med på en folkmusik festival, men vi hann bara vara med just i början av den oturligt nog, på själva paraden. Men det var jättekul ändå, vi fick se en massa coola folkdräkter och se lite av deras dans och höra lite av deras musik i alla fall =)  Sen, en av dom sjukaste sakerna som hände var att det kom in en dam när vi övade i hotellets konferenslokal, som började sjunga med i låtarna, och sen fick vi veta att det var Hanka Paldum, som är typ lika känd på Balkan som Carola är i sverige, och hon bodde på vårat hotell! Vi blev inbjudna att spela på hennes promotion/presskonferens, det var också riktigt häftigt!  Och där var dessutom flera andra från balkanmusik eliten, som jag inte alls kände till iof, men Dan var helt exalterad =)  "This is balkan! " är ett uttryck som vi har fått använda ett antal gånger under resan, hehe.

En rolig grej är att det är så billigt där, så vi har kunnat gå på fina restauranger, och äta flera rätter, och ändå behöver man liksom inte ens fundera på vad det kostar, för man har råd! En häftig känsla. Jag har ätit väldigt många shopska sallad, det är gurka, tomat, lök och riven ost över, jättegott! =)  Vi har också fått många nya kontakter och blivit inbjudna att komma och spela i flera olika länder, haha..
hm den här beskrivningen kändes lite ostrukturerad och gjorde nog inte resan riktigt rättvis, och jag har säkert glömt en massa viktiga saker men det får duga...
Jag har lagt upp en miljon bilder på http://eling.pixbox.se gå gärna dit och kolla!

Sen jag kom hem har jag hunnit jobba 2 dagar på kyrkogården, och nu i helgen har jag och Linnea (och Frida som åkte med dit) varit i Vuollerin på Linedance! Maggie Gallagher var där, hon är så bra! Vi fick prova dansa irish dance nu också, det är så kul, jag vill också kunna! Jag kommer inte ihåg alla danser hon lärde ut, men jag ska verkligen försöka repa upp dom och komma ihåg dom.. lättare sagt än gjort :P Jag och Linnéa sov över på Highland Hotel, på vandrarhemmet. Idag har vi varit och sett på Bodils mincirkus hihi det var kul hon hade gulliga djur =)

Oj det här blev absolut längsta bloggen på ett tag.  Duktigt av mig.
Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Ester

Oj så långt! Man orkar ju knappt läsa:p Men ni verkar ju ha haft det trevligt i Makedonien. Kollade på alla bilderna och tänkte att nog saknar jag Fålklår lite ändå.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback