matvanor

haha, nu är jag lite irriterad. Jag gjorde ett test, "matvanekollen" (finns på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/ ), där man skulle ta reda på hur bra matvanor man har. Spännande tänkte jag, jag borde ha ganska bra matvanor, förutom möjligvis lite för mycket godis och fika ibland. Men så fick jag resultatet: 4 av 12 poäng, och hör därmed till de 20% med sämst matvanor i Sverige! jaha..?
Som kommentar till mitt resultat stod det bland annat:

"Du äter frukt och grönsaker 3-4 gånger per dag. Det är bra, men det kan betyda att du inte riktigt kommer upp i de 500 gram frukt och grönt, som det är bra att äta per dag"

Jaha, men hallå hur många gånger om dagen ska man äta frukt och grönsaker då? Räcker det inte att äta grönsaker till frukost, lunch, middag och kvällsfika, eller hur tänkte dom? Ska man lägga in några extramål under dagen och säga "ursäkta, jag måste gå och äta lite grönsaker nu!"...?

Sen tyckte den jag skulle äta fisk och skaldjur 2-3 gånger i veckan, men det tyckte inte jag.

Dåligt test!
(eller är det jag som har så dåliga vanor?!)


Kommentarer
Postat av: Elina

Haha, jag fick en 8:a

Men de har ju lite konstiga kostråd, typ som att man ska äta bröd vareviga dag...

2011-03-15 @ 21:42:09
Postat av: Elin G

haha, ja då var det kanske fel på mina matvanor och inte på testet. Jag fikar säkert för ofta! :P

2011-03-16 @ 19:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback