Väder och cykelföre

När jag flyttade till Uppsala för drygt 1½ år sedan var jag inställd på en slaskig och tråkig vinter. Men så blev inte fallet, förra vintern var hur bra som helst! Jag tror det gick flera månader utan att det var plusgrader, vilket gjorde att vägarna var bra, det var vit fluffig snö och ingen tråkig blötslask. Ungefär som hemma, men skillnaden var att våren kom tidigare, och det är ju inte så tokigt! Efter våren blev det sommar och därefter höst, och det "härliga" vädret fortsatte. Kylan och snön kom tidigt och höll i sig. Det var många vackra dagar i december med rimfrost på träden! Inte blött och kallt, utan friskt och gnistrande. 

Nu har dock den väderlek jag befarade inträffat! Det började med några tödagar i januari då snön på vägarna smälte till hälften och sedan stelnade till obehagliga bucklor av blank-is när det fryste på igen, och så har det varit sen dess. Kasst cykelföre! Nu är det plusgrader igen, det är glashalt överallt och stora vattenpölar. Temperaturen pendlar mellan plus och minus, det är lite drygt! Om det var så att våren var på väg vore det ok, men så hoppfull vågar jag inte vara den 2:a februari.

Idag fick jag dessutom punka på cykeln. Bakdäcket var platt när vi skulle cykla ut till SLU på lunchen. "Som tur var" var det pyspunka, så efter skolan kunde jag pumpa däcket och cykla hela vägen till cykelreparatören utan att luften tog slut. Sådär, då var det färdigklagat på vädret för den här gången!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback