En fin folkmusikig helg

Den gångna helgen har varit underbar på många sätt och vis och förtjänar en sammanfattning!

För det första: vilket väder det har varit! riktigt sommarväder, så himla skönt. Helgen har även innehållit en stor dos folkmusik, både spelning och jam. Jag har hunnit med utflykt i naturen, och så har jag även hunnit samlat på mig några fler saker till mitt bo (shoppat alltså), så efter denna helg är jag en bikini, en regnjacka och ett par baggyshorts rikare. Jag har både hunnit umgås med fina och trevliga människor och även haft en hel del tid för mig själv som kan vara så himla skönt ibland. Ni hör ju vilket vinnande koncept för en bra helg! Plugget har hamnat lite på efterkälken.. men det är sånt man får ta :P

I torsdags var det storstädning på v-dala nation, där spelmanslaget deltog. Så det blev några timmars vägg-skrubbning för min del. På kvällen blev vi bjudna på en sittning, trerättersmiddag med dryck, och efter det jam in på småtimmarna, tjohopp tjohej!

Jag har en gång i tiden påbörjat en "samling" av fina gatunamn,  det ska vara en gata där jag själv varit och tagit kort på skylten. Här i uppsala finns det flera vägar med fina instrumentnamn som jag tänkte skulle passa bra in i min samling (som bestod av två vägskyltar innan...) , så det har varit en plan sedan en tid tillbaka att besöka dessa vägar. Fredag känndes som en ypperlig dag för detta äventyr, jag och min tappre häst Valley gav oss iväg, vi tog först en spännande tur genom en lerig tropisk skog (känndes det som), sen letade vi upp vägskyltarna, och åkte sen vidare till Ikea där jag åt pizzaslice och kollade runt lite. På kvällen far det födelsedagsfest hos Tobias i spelmanslaget, och även denna kväll avslutades med folkmusikspel :)


Min cykel Valley



Orkestervägen och altfiolvägen


Cellovägen, här skulle man bo!

I lördags var det dags för vårbal här i Uppsala! Spelmanslaget spelade på fördrinken till V-dalas bal, det var kul. Många fina klänningar! Vi hade även folkdräkter själva, högtidligt och fint :)


Jag iklädd mormors gamla folkdräkt och Lindas fiol

Jag gick inte på själva balen så efter vi hade spelat klart var tanken att jag skulle ta en rätt lugn kväll, plugga lite, hade bokat tvättstugan hemma, lite lagom kul sådär. Sen hände den stördaste grejen på länge! Jag och Ida från spelmanslaget följdes åt hemåt, och när vi gick där i våra folkdräkter med fiolerna på ryggen kom det fram en man i kostym som råkat se oss i våra folkdräkter och sa typ "hej! har ni lust att tjäna en femhundring? det pågår ett brölopp här ett kvarter bort! skulle ni vilja komma och spela nån låt ?" helt random! Vi bara "öh, ja, okej, det kan vi väl!" Så vi förberedde oss i några minuter och spelade sen några låtar för dem som satt och åt bröloppsmiddag, ett sällskap på kanske 10 pers. Sen blev vi bjudna på ett glas dyrt gott vin och satte oss utanför, i den ljumma sommarkvällen med utsikt över kyrktornet. Där trivdes vi bra så vi blev sittande där ett tag till och sen kom dom ut "jaha ni är fortfarande kvar, vill ni spela lite mer?" "ja visst, okej!" sa vi och spelade några valser osv så brudparet och även de andra gästerna fick dansa lite där ute på gräset. Dom verkade jättenöjda och glada och det var även vi. Tänk så det kan gå! Att mannen gick förbi just när vi var på väg hem, att han vågade fråga oss, och att vi vågade tacka jag till en helt random oförberedd spelning, och det blev så himla bra alltihop! Det är sånt man inte tror händer. Och när det händer.. ja då blir man lite lycklig :) 

Sen var både jag och Ida hungriga och gick och åt på max


Ida förbereder sig för oförberedd bröloppspelning, och sen mat på max som avslutning på en awsome kväll

uj, det blev ett långt blogginlägg det här! orkade ni läsa? :P

Kommentarer
Postat av: Erik

Oj det är verkligen stort på gång för din del.

Jag blir så sugen på lite spelmansmusik men får altid veta om sånt efteråt. Jaja, Gud är god som fixar såna kväller åt hans folk, här ska två knytas samman i kärlek och han fixar fint och äkta folkmusik på bröllopsfesten.



Glädjer mig att din helg har varit så perfekt



Erik

2010-05-17 @ 00:07:51
Postat av: Erik

Apropå orkestervägen så hittade jag den idag när jag skulle cykla Gottsunda-Sunnersta. Kul att du hittad hem därifrån sen Sunnersta har så många små gator jag cyklar alltid vilse där. :)

2010-05-17 @ 22:33:08
Postat av: Ester

Klart jag orkade läsa. Det var ju spännande ju. :) Du kanske skulle ta med fiolen till mitt och Fredriks bröllop nu när du ändå har övat:p

Postat av: Elin G

Erik, jo lätt att cykla vilse där men jag hade en karta ;)



Ester, haha :) fiolen ska nog få komma hem över sommaren, så eventuellt åker den hem med mig via skellefteå...:P Men jag kan nog rekommendera mina färdigheter på cello trots allt ;)

2010-05-19 @ 17:26:56
Postat av: Linda

Naaw min fiol ta hand om den :)

2010-05-22 @ 19:26:29
URL: http://bygrapefruits.blogspot.com/
Postat av: Anneli

haha! vad roligt!

2010-06-01 @ 07:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback