Onsdag...

Yey! Nu har jag en tv! och jag har till och med fått den att funka! (med lite hjälp av Emir..) Trevligt trevligt :) Visserligen finns inte trean eller femman osv. men ändå. Förhoppningsvis det blir av att jag ser någon fler nyhetssändning än jag gjorde innan, det skulle verkligen inte skada... =P

Nu har jag också skaffat mig ett mer riktigt internet, ska vara med och dela på Mias och Markus trådlösa. Testade ansluta idag och det verkar fungera prima även fast det är några väggar emellan.

Ett ständigt återkommande samtalsämne på framnäs är ord och dialekter och sånt. Heter det plättar eller pannkaka? Uttalas det si eller så? Pumla eller julgranskula? För någon dag sen hittade jag ännu ett nytt ord att diskutera.. Jag sa att nånting var "grylligt", och de som satt bredvid mig var stockholmare. Dom hade aldrig hört ordet förut! Kanske man inte säger att nånting är grylligt söderut? Jag trodde det var ett ord alla använde, men tydligen inte ;)


Kommentarer
Postat av: lacan

man lär sig alltid nåt nytt skummt ord när man går här :P
förövrigt så har jag förstått att det finns tre saker man inte ska diskutera här:
1. Om det heter H/B eller B/Bess
2. Om det heter Negerbollar eller Chokoladbollar
3. Ugnspannkakor/Pannkakor/Plättar eller Pannkakor/Plättar/Småplättar

2007-10-11 @ 00:31:08
Postat av: Anneli

självklart heter det PANNKAKA!! grylligt är förövrigt ett väldigt bra ord för att beskriva saker.. som är grylliga.. ju :)

2007-10-11 @ 09:27:31
Postat av: Elin

Lacan, ja dom tre sakerna har diskuterats ganska mycket så en del börjar bli less..

Anneli, ja grylligt är ett bra ord. Och det heter förresten Plättar!

2007-10-11 @ 12:57:44
Postat av: ester

Grylligt har aldirg jag hört heller, måste vara något nördigt luleord. Tell me, vad betyder det?

2007-10-11 @ 13:22:46
Postat av: Elin

oj! hehe ja det kanske är ett luleord. Grylligt betyder i alla fall ungefär samma sak som grisigt.. om man håller på spilla en massa kan man säga att man gryllar. Sen kan man nog säga att en tavla är gryllig, om det är en massa färger och prickar huller om buller? typ rörigt. Hm.. Vad knäppt det blir när man tänker för mycket på ett speciellt ord för länge.. till slut låter ordet helt knäppt =P

2007-10-11 @ 17:49:24
Postat av: Linnéa

Nääää! Det är inget Luleord. Norrbottensord isånafall :P Eller Boden-Luleord :P

Postat av: Ester

Hallå, om det är mycket färger på en tavla, så heter det väl att den är grillrig??
Det är då min bestämda åsikt och jag tror att det är mer rikssvenska faktiskt

2007-10-12 @ 15:43:06
URL: http://ester.paltkoma.se
Postat av: Elin

meh, grillrig har jag aldrig hört! Det kanske är det som är det ursprungliga ordet? Kanske norrbotten har missförstått det hela? ;)

2007-10-12 @ 16:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback