Abbadynamik

Här sitter jag och försöker härleda en formel utifrån termodynamikens första huvudsats och därefter beräkna en kompressors effektbehov för ett isentropiskt förlopp. Idag försöker jag applicera en studeiteknik som är rätt bra som innebär typ 30minuters aktivt plugg (förbjudet att göra nånting annat!) och sen får jag dansa till valfri låt. Idag är det Abba som gäller, och jag blev plötsligt påmind om en idé jag fick förut:

Nån gång måste jag ha ett Abba-disco! Med bara abba-låtar! Jaa!


panik på mitt golv


Genom att vika Folkpartiets broshyr lite fel kan man få fram ett helt annat budskap!

Jag fann honom!

Åå, denna låt har jag letat efter så länge! För många år sedan såg jag videon, och på senare tid har jag hört låten lite då och då, men vad heter den?? Jag har googlat "gul diggande filur" m.m. utan framgång..

Men igår fick jag en spotify-playlist av
Frida som heter "nostalgi", och där fanns låten, med namn och allt. Så nu fick jag se den igen!


Valdag

Nu har jag röstat!

Det känns på nåt sätt.. stort att rösta. Viktigt. Det är något som ALLA gör, alla i hela sverige (iaf de som är myndiga svenska medborgare). Även fast folk tycker olika och är olika engagerade så är det ändå något som berör alla. Man kan känna en samhörighet, delaktighet. En valdag som denna känns det extra tydligt att man är en del av något stort, något större än en själv, och det känns bra.

Jag har haft lite val-ångest och velat fram och tillbaka. Försöker se saker från olika håll, ur ett större perspektiv, pröva och ompröva mina åsikter och tänka längre än näsan räcker. Det känns som man måste veta allt i hela världen för att verkligen göra ett bra och genomtänkt val. När man diskuterar politik är det även lätt att komma in på ännu djupare och svårare frågor, vad är lycka, vad är meningen med livet? Var slutar rymden? Lätt att bli lite knäpp!

Nu blev det ändå det partiet som prioriterar och tycker mest likt mig i de frågor jag tycker är viktigast: miljö, djurskydd och kultur, som fick min röst.

Jag är mer nyfiken och spänd på valresultatet än jag trodde jag skulle vara. Jag står nu själv någonstans i mitten av den blå-röd-gröna sörjan (neutral-tönt) och visst hoppas jag att det blir på ett visst sätt, men om det inte blir så tror jag det blir bra ändå. Jag tror både Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt skulle leda Sverige på ett bra sätt. Vi har det bra, och kommer fortsätta ha det. Igår var det parlamentsval i
Afghanistan , där det rapporterats om ("endast") 445 våldsamheter och 14 dödade civila. I övrigt hot, mutor och falska röstkort, m.m. Det ger lite perspektiv...

Idag har jag även känt mig som en val, öh, alltså varit och simmat. Äntligen, nu när förkylningen gett med sig. Jag och Anneli hemma i Luleå har startat en simtävling: först till 50km vinner! Förloraren bjuder den andra på ett stort och gott fika. Nu har jag kommit upp i 7km. Är inte helt säker på vem som är i ledning just nu...

Imorgon har vi dugga i mekanik. Så resten av kvällen skall ägnas åt plugg inför det. Wish me luck.


Vardagshjältar

Tre (bortglömda?) hjältar i min vardag:


Cykelkorgen: fantastisk uppfinning, tänk vad många gånger jag sluppit dinglande grejer på styret, matkassar, tunga väskor på ryggen... På bilden kan ni även skymta min nya cykel, vit och rosa/lila. Väldigt fin!


Vattenkokaren: en kopp te varje dag! Min nya favoritkopp från Indiska ville också vara med på bilden.



Frysen: Utomordentlig konserveringsmetod, jag skulle nog säga att det är nyckeln till bra studentmat! I frysen kan man hitta spenat, mackor, frysta matlådor och kanske om man har tur en Ben&Jerrys! Idag har jag tur!

Tack kära föremål för att ni förgyller mitt liv!

fadderveckor

Hej kära vänner, jag lever och mår bra! Årets recceveckor är nu över och det har varit jättekul. Som fadder har det varit en del att göra, men vi har ju inte haft riktigt lika hårt schema som reccarna :P. Det är av förklarliga skäl inte heller lika magiskt som när man själv var recce, men himla kul ändå :) Alla har gjort ett grymt bra jobb med årets mottagning och jag hoppas och tror att alla har haft en superbra tid! Det har dansats mycket reccedans, woho!:D  och jag har under dessa veckor hunnit vara utklädd till hav, hippie och burit kräfthatt... med mera. Kunde berätta ungefär hur mycket som helst men det hinner jag inte!

Skolan började för en vecka sen, detta kommer bli en tuff period. Men än så länge känns det... bitvis rätt ok. Flervariabelanalys, termodynamik och mekanik1 står på schemat. Tunga kurser, men jag tror ändå det kommer bli rätt intressant. Hoppas jag :) Måste bara komma ikapp lite, man kan likna min förkunskap vid ett pussel som en gång var lagt, men så har nån jävel varit och plockat bort lite bitar här och där så man inte längre ser vad det föreställer. Integral hit och dit, eh ja just det.. Jag ska försöka leta upp dom där bitarna och lägga tillbaka dom. På återseende!