I´m in love again

Ja, nu är jag kär igen! Men denna gång är det inte mina lysdioder, utan Brahms symfoni nr 2, andra satsen, som orsakar min kärlek. Så härmed bör jag kanske varna känsliga läsare för ett fortsättningsvis lite musiknördigt blogginlägg. Ni kan lyssna på mästerverket här på spotify. Den är så otroligt vacker! Först ett smäktande vackert cellosolo (så klart!), vars melodi sedan förekommer i olika skepnader genom stycket, uppblandat med lite dramatik och en hel del romantiska tre-mot-två rytmer. ååh :) Lyssna och njut!

Och vad är ännu bättre? Jo att vi ska spela den med Akademiska Kapellet :D Välkommen på konsert om två månader ungefär!

Lysdioder I love you!

Jag har länge gått och spanat på lysdioder som kan ändra färg. Tänk att ha såna på sitt rum, det vore coolt!! Men så har jag alltid blivit lite snål, "dom blir säkert billigare i framtiden", "vart ska jag ha dom?", "äsch, det får bli nån annan gång". Men idag hände det!

För tre hundralappar på Ikea fick jag dessa flerfärgade lysdioder (4 "stavar" som kan kopplas ihop som man vill). Nu ligger de ovanpå min bokhylla.



Snyggt va!! Nu kan jag välja färg i mitt rum beroende på humör, eller låta det automatiskt skifta mjukt mellan de olika färgerna. Hihi, jag är barnsligt förtjust :D

äkta frihet

Freedom!! ååh, vad härligt. Sista tentan skriven. Det gick ok, men blev lite tajt med tiden så jag hann inte riktigt klart. Skulle gärna ha velat sitta ett par timmar till, men nej... Det hela firades med middagsbuffe på kinarestaurang. najs!

Nu väntar ytterligare tre dagars äkta ledighet! I alla fall nästan, har ett referat som ska in på måndag.. Men det förtränger jag ytterligare ett tag. Imorgon har jag tänkte ge mig ut på ett litet shoppingäventyr runt Uppsala. Det blir jag, cykeln och plånboken. Vi tänkte besöka bland annat Ikea och någon sportbutik som kan tänkas ha kvar vinterjackor. Det blir awsome! På kvällen och resten av helgen blir det spelkurs med spelmanslaget, ska bli himla kul det också. Liket lever efter tentaperiod! nej, livet leker menar jag!

page

Idag har jag suttit i en öde datasal på skolan och försökt plugga lite programmeringsteknik. Tenta imorgon, känns inte strålande bra, men ändå gaanska lugnt.

För att min dag skulle bli lite mer actionfylld hade jag bokat tid hos frisören på eftermiddagen! Så numera pryder en page-frilla mitt huvud.

Lite egobilder kommer här:


from the side



Om jag känner mig själv rätt kommer håret hamna bakom öronen för det mesta och då blir det såhär!



tudilooo!



framifrån, och bakifrån samtidigt! advanced!

Och nu den fulaste bilden, haha kolla vilken fet hals jag fick! Det ser ut som mitt huvud fortsätter exakt likadant som halsen. Jag hoppas det bara blev en osmickrande vinkel. Eller smickrande vinkel, om man vill va grov.

like a hattifnatt with page


Och när man lika är på stan kan man ju kolla runt lite istället för att gå hem och fortsätta plugga, tänkte jag. Vad behöver jag inte köpa? Jeans.
Vad köpte jag? Jeans.
Men!
Dom hängde där och var precis rätt storlek, dom var tajta men strechiga och därmed jättesköna, och dom var på rea och kostade 100 spänn! Typ som jeansleggings, och det har jag inget köpförbud på.. :) Även tag 3 betala för 2 leggings fick följa med mig hem, men det är ju alltid bra att ha. Sen besökte jag te-hörnan som är en av mina favoritaffärer. Jag kännde att mina 21 sorters te inte var nog, utan att jag skulle vara mycket gladare om jag hade 23 sorter hemma. Och jag hade rätt! Jag blev lite gladare. Det blev en sort som hette "Kashmir" och en "sir Williams". Väkommen att komma och smaka!


tv-spels musik och tentor

Igår hade vi konsert med akademiska kapellet, "Level UPPsala", tv-spels-musik konsert. Det var riktigt grymt!! Nästan fullsatt universitetsaula, med en varierande och lite mer spontan publik än vanligt. Härlig stämning, bra musik, glad publik, glad orkester och glad Elin. En häftig upplevelse och en mycket bra kväll! Efter konserten hade orkestern tacomiddag och fest på musicum, det var också himla trevligt.

Annars är det tentaperiod nu, vilket är både trevligt och otrevligt. Det är skönt att ha lite glesare schema, att kunna disponera tiden som man vill osv. Men det är jobbigt att det så sjukt mycket man ska lyckas fatta och lära sig...!!
Vi hade tenta i elektromagnetism2 med elkretsteknik i onsdags. Det gick inget vidare får man väl lov att säga. Suckelisuck. Imorgon är det tenta i termisk energiteknik, den kursen känns i alla fall lite bättre. Hoppas det ska känns så även efter imorgon.



matvanor

haha, nu är jag lite irriterad. Jag gjorde ett test, "matvanekollen" (finns på http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/ ), där man skulle ta reda på hur bra matvanor man har. Spännande tänkte jag, jag borde ha ganska bra matvanor, förutom möjligvis lite för mycket godis och fika ibland. Men så fick jag resultatet: 4 av 12 poäng, och hör därmed till de 20% med sämst matvanor i Sverige! jaha..?
Som kommentar till mitt resultat stod det bland annat:

"Du äter frukt och grönsaker 3-4 gånger per dag. Det är bra, men det kan betyda att du inte riktigt kommer upp i de 500 gram frukt och grönt, som det är bra att äta per dag"

Jaha, men hallå hur många gånger om dagen ska man äta frukt och grönsaker då? Räcker det inte att äta grönsaker till frukost, lunch, middag och kvällsfika, eller hur tänkte dom? Ska man lägga in några extramål under dagen och säga "ursäkta, jag måste gå och äta lite grönsaker nu!"...?

Sen tyckte den jag skulle äta fisk och skaldjur 2-3 gånger i veckan, men det tyckte inte jag.

Dåligt test!
(eller är det jag som har så dåliga vanor?!)


kvidevitt

Jag vaknade till av ett ljud i morse och hann tänka "oj, är det min väckarklocka som låter sådär?". Men sen insåg jag att det var en fågel utanför fönstret som hade kvittrat. Vårtecken!

singing is in the house

Ikväll hade några förfest i korridoren. Jag deltog inte utan hade en lugn kväll med lite melodifestival och Bridget Jones, skypesamtal hem (se nedan), hängande av tvätt och allmänt pyssel. När det festliga sällskapet var på väg vidare ut uppstod allsång i korridoren, vilket det ofta kan göra på fester... Men till skillnad från många andra fester förekom här till min stora glädje vackra röster, till största delen manliga, sjungandes i flera stämmor(!). Det lät så bra att jag bara var tvungen att öppna min dörr lite på glänt för att höra bättre! Hur ofta händer det?!

Stämsång into my room, into my heart!
=D

Dagens teknik underlättar distansförhållanden

Kvällens skype-samtal: