Variera din gröt

Elins bästa mat-tips:

Gröt är bra mat. Det är billigt, nyttigt och gott = ett vinnande koncept!

Men när man har ätit samma frukost i några år kan det ju vara kul att variera innehållet lite. För att göra det kan det vara bra att ha hemma:

Havregryn
Rågflingor
typ vilka andra gryn som helst
linfrön
vetegroddar
osv, osv.


blanda gryn/frön, lagom mängd vatten, lite salt i en skål och micra 2 minuter, rör om och micra lite till beroende på hur mycket gröt och vilka gryn. (Eller laga i kastrull, men då blir det mer disk).  Växla mellan enbart havregryn, eller enbart råggryn, eller försök hitta den ultimata blandningen. Möjligheterna går mot oändligheten!

Variera tillbehör:
Lingonsynt (bäst!)
äppelmos
kanel


Och så mjölk till. Standardmjölken är godast :) Perfekt frukost!

Har ni fler förslag på att variera sin gröt? dela gärna med er!

Kommentarer
Postat av: Sara

Men du. Disk i all ära - men micro sägs ta bort en del av nyttigheterna! Så brukar köra på panna i alla fall. Sedan brukar jag blanda ner frusna bär i gröten och en gnutta socker. Gott! Annars byta ut lingonsylt mot rivet äpple och kanel någon gång :-) Och strö på solrosfrön el pumpafrön på bägge varianterna. Brukar även röra ner lite sojamjöl, typ en matsked, för att få mer protein.

Postat av: Karro

Haha mitt bästa tips är att ha mosad banan på gröten... och eventuellt lite kanel! brukar bli muy bieen

2010-03-02 @ 15:31:25
URL: http://kaarooliinaa.blogg.se/
Postat av: Ester

Min favoritgröt är "morfargröt" (uppkallad efter min morfar) Den innehåller kornmjöl och grahamsmjöl. Koka upp vatten och lite salt, häll i lite kornmjöl i taget under kraftig vispning (för att få originalkänslan bör den vänsterhandsvispas). Det är viktigt att vispa ordentligt, så att det inte blir klumpar i gröten. När du tycker att du tagit lagom kornmjöl häll i lite grahamsmjöl, så att det blir lite grövre konsistens. Låt koka en stund.



Det går ju också att göra ren kornmjölsgröt om man vill. Det är gott det med.



Servera med lingonsylt.



Frysta bär på gröten är också en hit.

2010-03-02 @ 18:05:26
URL: http://ester.paltkoma.se
Postat av: lacan

jag testade din variant gröt med lingonsynt, it looks nice, kunde inte äta synten dock...



http://www.lacan.se/images/grotlingonsynt-20100303-082631.png

2010-03-03 @ 08:29:38
URL: http://blog.lacan.se
Postat av: Elin G

hahahahaha =D =D lingonsynt! lol! Vilken fin bild =)=)

2010-03-03 @ 17:00:01
Postat av: Elin G

Tack för fina tips =)

Sara: Är det verkligen så att micro tar bort nyttigheter? Har hört det jag också, men har även hört att det bara är en myt..! vet inte riktigt vad jag ska tro på :P Frusna bär i låter gott, och rivet äpple på:) Sojamjöl har jag aldrig använt, var får man tag på det och vad använder man det till annars??



Ester: Kornmjölsgröt låter spännande! Har aldrig ätit det vad jag vet så det borde jag testa nån gång :) Men alltså, kornmjöl och grahamsmjöl är väl som.. mjöl? blir det inte typ som en deg då?

2010-03-03 @ 17:06:15
Postat av: Ester

Konstigt nog så blir det inte som en deg. Konsistensen är som vanlig gröt, bara lite slätare.



Det finns faktiskt varianten blåbärgröt också, som görs på vetemjöl med blåbär i. Men den är jag inte så stor anhängare av. Mamma brukade göra den till oss på sommaren när jag var liten.

2010-03-03 @ 19:27:13
URL: http://ester.paltkoma.se
Postat av: Sara

Ingen aning med micro, kanske visat sig vara en myt? Bara hört genom tiderna att det ska vara så. Tycker dock det blir godare i panna så jag kör på den :-)



Sojamjöl finns att köpa i en vanlig matvaruaffär, brukar vara bland bönor och sånt. Sen kan du tillsätta det i matbröd eller pannkakor om du vill ha lite mer protein. Har för mig man kan göra egen sojamjölk av det också, om du känner dig riktigt ambitiös hehe. Dock är det inte några 2 kg påsar utan mindre så jag brukar mest ha det till gröten!

2010-03-04 @ 14:40:24
URL: http://krutgumman.blogg.se/
Postat av: Elin

åh, blåbärsgröt brukar vi äta ibland. Jättegott ju! fast man behöver ju rätt mycket blåbär då. Tror vi brukar ha mannagryn i när vi gör den..



Nu har jag skrivit upp kornmjöl och sojamjöl på min nästa handlarlista, spännande :)

2010-03-05 @ 17:30:04
Postat av: lacan

appropå det där med micro, det är bara en myt. egentligen så är micro bättre än att koka, för det är under kokningen som näring försvinner...det där med att inte micra saker är en gammal myt som kom när micro var nytt och mammor tyckte det var onaturligt att maten blev varm utan att den rörde på sig...mammor är så otekniska :D

2010-03-06 @ 11:29:29
URL: http://blog.lacan.se
Postat av: Ester

Jag lärde mig på hemkunskapen att det var när temperaturen var kring sjuttio grader som de flesta vitaminerna förstördes, men inte vid hundra. Vet inte om det är sant eller hur det fungerar.

2010-03-06 @ 15:41:27
URL: http://ester.paltkoma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback