Laga goda grytor

Efter några års träning vill jag påstå att mina matlagnings-skills har blivit lite bättre. Andelen goda grytor är nu betydligt högre än när jag började min karriär som student-kock. Självklart delar jag med mig av mina hemligheter!

Elins bästa tips på hur man lagar goda mystiska grytor:

Grytor är bra, eftersom de uppfyller kriterierna billigt, nyttigt och gott. Dessutom är det snabbt (storkok är tidseffektivt) och bra till matlådor. Perfekt!

Dessa fyra punkter bildare en bra gryta:

1. Grundingredienser i form av

-Grönsaker
Bra grundingredienser är morot, vitkål, lök, purjolök, aubergine, squash, paprika, svamp, osv. osv... Kan varieras efter säsong.

-Något slags protein
Olika sorters linser, olika sorters bönor. Quorn kan man ta om man vill lyxa till det någon gång, eller kanske tofu/soja osv.

2. Kryddor till grytan
Exempel på kryddor som kan vara trevligt att ha hemma: Salt, peppar, vitlök, buljongtärningar, soja, ingefära, spiskummin, någon örtkrydda, chili/paprikapulver... sen finns det många goda kryddblandningar t.ex curry, tandoori och en massa annat :)

3. Såsbas
För att grytan skall bli såsig behövs något blött. Det kan vara t.ex krossade tomater, vatten (med redning, lite vetemjöl) eller något mer gräddigt lyxigt så som kokosmjölk eller creme fraiche. Det blir nästan alltid gott med creme fraiche!

4. Tillbehör till själva grytan
Pasta, ris, potatis, bulgur, couscous, quiona, osv.


Nu är det bara att sätta igång! Sök inspiration och våga vara lite kreativ! Det finns en risk att det blir lite för mystiskt, men det kan också bli jättegott, om man har tur. Variationsmöjligheten går b.a.g, som våran mattelärare Gunnar skulle ha sagt (bortom alla gränser)!

Allmänna tips:
*Våga krydda ordentligt! Men ta inte alla kryddor i alla grytor alltid. Kan vara bra att koncentrara sig på en smak.
*Är grytan smaklös? Testa tillsätta mer fett, mer salt, mer kryddor, lite socker eller en skvätt vinäger. (Var inte rädd att tillsätta lite olja eller smör! det blir inte mycket per portion ändå)
*Vissa grönsaker är godast om de inte tillagas allt för länge, då kan de bli för mosiga.

Lycka till!

Har ni fler bra tips och idéer? dela gärna med er!





Kommentarer
Postat av: Linda

Här ska du få the best playlist ever!!:D



http://open.spotify.com/user/graapefruiit/playlist/28iwkj89hKa6COPdtDbKoM

2010-03-09 @ 14:12:34
URL: http://bygrapefruits.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback