Tv-licens, eviga diskussionen

Alltså, det här med tv-licens.. evig diskussion, ochjag är så kluven i frågan. Jag tycker det är jättebra att det finns "oberoende" tv och radio och är beredd att betala för det. Men känner mig inte jättemotiverad att betala 2076kr per år för att se på ettan och tvåan på tv:n i mitt rum, när vi ändå har en tv i köket, och det mesta dessutom finns tillgängligt att se "gratis" på internet. Men jag har en tv på rummet, vilket göra att jag enligt lag är skyldig att betala tv-licens. Jag vill inte bryta mot lagen, fast å andra sidan tycker jag just den lagen om tv-licens är ganska kass, uppenbarligen funkar det inte heller så bra eftersom såpass många väljer att inte betala. Det borde finnas så många sätt att förbättra systemet. En billigare student-tvlicens? Kan man baka in tv-licensen i skatten på något sätt? Samhället förändras, tv-licens systemet borde förändras. "Tv-licensen är för dyr" är ett vanligt argument till att inte betalade, men om alla betalade skulle den kanske inte behöva vara lika dyr.. så därför borde man väl betala, eller?

Radiotjänst ringde mig för ett tag sen, och jag hade ju egentligen kunnat säga "nej jag har ingen tv", men det gick helt enkelt inte att säga så när jag satt på mitt rum och såg min tv stå där en meter ifrån mig=P (jag är så sämst på att ljuga:P) Nu väntar jag alltså på en räkning från dom. Men för att reda ut lite frågetecken passade jag på att fråga vad som egentligen gäller. Med tanke på att jag bor i korridor borde det kunna räknas som ett hushåll tyckte jag. Och i ett hushåll får man ju ha flera tv-apparater. Men vi kom fram till att i princip skulle vi kunna ha 8 tv-apparater i köket för en tv-licens, men om vi flyttar dom några meter in till våra rum ska vi betala 8 tv-licenser. Dåligt system tyckte jag, hon jag pratade med höll med. Hon tyckte jag skulle maila regeringen som bestämmer lagen och framföra min åsikt, vilket jag också tänkt göra. Men nu är lagen så att jag ska betala om jag har en tv-mottagare. Vilket jag har. Jag har ju möjligheten att säga "jag har gjort mig av med min tv" och möjligheten att göra mig av med min tv, eller inte. Frågan är vilket...

I ett försök att bli lite klokare (eller kanske ännu mer förvirrad) kastar jag nu ut denna fråga:
Betalar ni tv-licens? Varför/varför inte?

Kommentarer
Postat av: Elina

Aldrig i livet att jag skulle betala tv-licens. Här i dk är den dessutom DUBBELT så dur som i Sverige. Helt sjukt.

2009-10-10 @ 14:23:16
Postat av: Linnéa

Tycker inte riktigt att alla rum i en korridor ska räknas som ett hushåll. Ditt rum är ju ditt hem liksom, även om man råkar dela på köket. Hade det varit ett hushåll skulle ni ju bara betalat en hyra :P Jag betalar för att jag måste, men man hade ju helst sluppit såklart.

Postat av: lacan

jag skulle inte betala tv-licens. Nu har jag ingen "riktig" tv, däremot har jag en eyeTV hybrid, så enligt lag är jag skyldig att betala tv-licens.



Jag kan ändå inte kolla på tv, då jag inte har tillgång till antennen som sitter på taket, bara allrummet har ett uttag för denna. Ändå är jag skyldig att betala tv-licens. Jag skulle kunna få tillgång till TV om jag skaffade mig en inomhusantenn, men dessa är ofta dåliga och den enda som verkar fungera ordentligt kostar runt 700kr...



Min "TV" är ganska lätt att gömma då den är lika stor som ett usbminne, även om man ser hela mitt rum från dörren så skulle man inte se att det är nån tv, och även om jag hade haft köpt antennen för 700kr, och kollat på tv samtidigt som radiotjänst knackade på, så kan jag fortfarande säga att det är internet-tv eller en videoinspelning.



Själv tycker jag att eyeTV är ett bättre alternativ då den är liten, så länge man har en dator och en eyeTV så behöver man ingen tv, det blir bara ännu en större apparat som tar plats, speciellt om man har ett litet rum. eyeTV har också en massa funktioner som en vanlig tv inte har, tex att man kan spela in program och filmer och spara dom på hårddisken, kolla på två kanaler samtidigt (om man har eyeTV diversity), kolla på TV-tablåer direkt i programmet utan att behöva gå in på nätet osv, och därifrån ställa in vilka program som ska spelas in, så om man inte är hemma så kan den starta inspelningen automatiskt och avsluta när programmet är slut, så kan man kolla när man kommer hem, och spola förbi reklamen när den kommer.



Nu blev det mest reklam om eyeTV... oh well, synd att den bara funkar med mac-datorer. :D finns andra tv-mottagare som funkar med windows, men eyeTV is the best ;)

2009-10-10 @ 17:52:51
URL: http://blog.lacan.se
Postat av: Sara

Har inte betalat varken på Skurholmen eller Bergnäset, dock ringde tv-licens till Robert när han köpt ny tv i maj (fick info från affären) så då var det bara att snällt betala! Svårt att bortförklara ett köp av en 50" och säga att vi inte ser på tv... ;-) Annars hade jag inte betalat! Räcker med att betala till operatören för att få in några andra kanaler än 1an, 2an och 4an.

2009-10-11 @ 10:28:59
URL: http://krutgumman.blogg.se/
Postat av: wicky

Kul att du skrev, å att få se bloggen till en människa man har träffat!

2009-10-12 @ 13:30:11
URL: http://deliriumparty.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback