Stackars Putte



Här hemma på Lilltoan har vi skaffat en toa-bok. Alltså en bok som hänger inne på toan, där man kan kan skriva vad man vill. Jag minns inte vem jag snodde idén av, men en bra idé är det i alla fall, rekommenderas! =) Nu har boken hunit fyllas med lite av varje, några ritade bilder, några kommentarer, några uppmaningar, några "dagboksinlägg", några hyllningar till Robert Pattinson i Twilightfilmen. Och så två omgångar stafettskrivning. Den går till så att man får skriva max ett ord per gång, och så bildas en berättelse. Eftersom jag inte har något annat vettigt att skriva i min blogg tänkte jag här redogöra för våran stafettskrivning. Så här blev omgång 1:

"Det var en ganska lång stund i bastun som var varm. Svetten rann efter ryggraden som känndes helblöt. När Manne kom släntrandes nerför trappan hörde han något som väckte katten i buren: Smultronbuskar. Vaksamt nosade han runt busken. Det fanns doftämnen på bären som fick sköldpaddan att dö. Sköldpaddan hette Putte. Egentligen tyckte Manne att det var smarrigt med smultron men han vågade sällan smaka sånt som växte utomhus. Katten tyckte inte heller det var värt att avsmaka smultronen eftersom att sköldpaddan hade kissat sin sista kiloliter. Buren öppnades av en svettig bastuångande som lät konstigt. Katten skrek. Katten klöste. Och Manne han ville inte basta. Oj vad besvärligt det känndes för att agregatet värmde fortfarande förfärligt mycket. Slut!"

(ja, det har hunnits med ganska många toalettbesök:P)

Några sidor senare fortsatte berättelse nr 2, som dock inte är avslutad än:

"En knarkfabrik... Hur ska detta kunna bli lagligt? Faktum är att allting kan framstå som seriöst, om innehållet är blått. Vitt, rött eller lila uppfattas ibland vulgärt. Man tror antagligen tomten kan vara tveksam till leverans när narkotikapolisen spankulerar omkring. Men icke! Den givmilde SankteClaus skrattar bara. Ingenting som helst kan faktiskt rubba den fenomenala killens vilja och envishet. Alltsammans bidrar till ett laglöst land, där knarkpaket anses vara tomtemors favoritsysselsättning. Hennes gröt innehåller substanser som får sköldpaddan Putte att dö. Barnen skriker: ge mer blåa vindruvor till tomtefar så han framstår..."

(sen tog det slut, och den som lever får se hur berättelsen slutar. Eller rättare sagt, den som kommer och läser i våran toalettbok om ett tag...)

Om ni undrar vad bilden kommer ifrån, så är det den broderad sköldpaddan som hänger på väggen på lilltoan (det är jag har gjort den;). Kan det vara han som är Putte? stackars Putte, som återkommer i berättelse nr 2 och dör ytterligare en gång!! Vilket öde... :S

Egentligen ljög lite när jag skrev att jag inte hade något annat vettigt att skriva. Idag har jag faktiskt varit på musikhögskolan och haft min första cellolektion sen i somras! Det var kul =) Gick faktiskt bra, jag ska försöka mig på att spela andra satsen på haydn c-dur cellokonsert framöver. Den är fin. Sen har vi spelat lite orkester också, det var kul. Och planerat lite inför kommande ensembler/rep. Det känns jättekul att få gå cellokurs nu i vår!!  Och samtidigt känns det också bra att jag inte går där på heltid. Kanske är det ändå så jag ska ha det i mitt framtida liv? Musiken som stort intresse, istället för att ha det som huvudsakligt yrke? För jag älskar musik och måste nog alltid fortsätta med det på nåt sätt..

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Haha! D var ena riktigt bra historier.

Postat av: Anonym

HAHA! :) En kul "lek" eller vad man ska kalla det är också att sitta och skriva på ett papper under en liten stund, och sen får man avsluta med ett sista ord på en ny rad och sen vika av pappret så att någon annan får fortsätta att skriva från den nya raden (utan att läsa det som skrivits innan). Det blir hur knäppt som helst...

2009-01-29 @ 20:54:30
URL: http://anaine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback