Why does it rain?

De senaste dagarnas väder kan man inte direkt kalla föra bra. Det har varit regnigt och blåsigt. Måndag var värst med regn i princip hela dagen. Idag har det varit väldigt växlande väder (regnjacka på, av, på, av) det har växlat mellan sol (väldigt lite), moln, och riktiga störtskurar. Jag hppas på bra väder imorgon! Annars händer det inte så mycket spännande. Vi slipper vattna, och rensar ogräs istället. Jag har börjat brodera en liten korsstygntavla (som jag hittade i en låda hemma) på rasterna och lunchen. Det är faktikst riktigt skoj!

Nu till "dagens lektion" =P
En grej jag har funderat på angående växthuseffekten, är varför kor anses vara så dåliga för miljön? Det sägs ju att boskap påverkar växthusefekten lika mycket (eller mer, eller hur är det nu?) än all transport i hela världen. Det tycker jag har låtit väldigt konstigt, eftersom korna äter gräs, och gräset hade ju ändå hade släppt ut koldioxid när det förmultnar. Bilarna däremot bränner bensin och olja, som kommer från underjorden och altså tillför koldioxid till kretsloppet och atmosfären.
Men nu har jag fått veta att det beror på att korna pruttar metangas, och det påverkar växthuseffekten 21 gånger mer än koldioxid, enligt wikipedia. Katching!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Det visste jag faktiskt. Men jag är ju iof väldigt mkt smartare än du... Haha!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback